Halaman

Isnin, 9 Mac 2009

Budak-budak pun dah melatah?

Assalamualaikum dan Alhamdulillah,nafas ini masih berdegup dengan rahmat dari Allah swt.

Posting kali ini adalah tambahan daripada e-mail yang saya dapat sebelum ini.Pengajian dalam Bahasa Inggeris perlu difahami dengan baik tanpa meminggirkan Bahasa Melayu sebagai bahasa Ibunda.

Gambaran di atas menyatakan 'sesuatu' kepada kita yang mukallaf (dapat membeza hak & bathil) bahawa pengaruh Bahasa Inggeris dalam pengajaran dan kehidupan sehari-harian anak-anak kecil amat besar,dari televisyen kepada filem yang dilihat,semuanya membentuk pemikiran anak-anak.Sepertimana pepatah Melayu,Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya.

Bagaimana persekitaran yang tidak dibentuk dengan persekitaran yang ada nilai-nilai akhlak mahmudah (baik) menghasilkan perkataan 'melatah' seperti diatas.Ya,kita akui budak-budak sahaja,apa yang nak dihiraukan...mereka tidak mengerti apa-apa.

Sayugia diingatkan,siapa yang mengajar mereka?Perlukah menuding jari kepada orang lain?Maka kesilapan ini perlu diperbetulkan oleh kita sendiri.Budaya berkata perkara yang sia-sia ini,sudah disemai dari kecil...maka tugas kita sebagai remaja,belia,orang tua...perbaiki diri.Jangan jadikan kesilapan ini sebagai kesalahan yang boleh menghukum anak-anak yang meningkat dewasa ini.

Tiap-tiap seorang di dalam dunia ini adalah penjga,pentadbir,pengasuh dan pemimpin menurut kedudukan serta kewajipan masing-masing di dalam lapangan hidup.Maka penjagaanya,pentadbirannya,pengasuhannya dan pemimpinannya,semuanya itu akan di soal,maka berwaspadalah!

Rasulullullah SAW pernah bersabda.....dan tiap-tiap kamu penjaga dan disoal atas urusan penjagaannya atau pentadbirannya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sejambak terima kasih, kami menghargai kata-kata tuan dan cikpuan.