Halaman

Sabtu, 21 Mac 2009

Kenangan Semasa Saya Kecil




























































Assalamualaikum dan Alhamdulillah posting ini,

Kita imbau kembali nostalgia semasa kecil-kecil dahulu..Ahaks (,”)

Kita membesar dgn menonton G-Force, Transformers, Thundercats, Silver Hawk, Kickers, Woody Woodpecker, Chipmunks dan Mickey Mouse. Tidak lupa Ultraman,Suria Baja Hitam,He-Man, Ninja Turtles, Maskman, Flashman, Smurfs dan Voltron serta Gaban.

Berus gigi semasa waktu rehat di sekolah rendah?...hmm, mesti pegang cawan warna-warni kan mencangkung di tepi parit dengan rakan-rakan kelas semua disebelah. Ingat tak,akak klinik gigi, di sekolah masuk kelas dengan janji temu pergigian. Selepas itu bunyi gigi rakan kita kena gerudi kat bilik sebelah.Ada gigiyang berlubang kenalah tampal.
Cikgu-cikgu kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu.Pukul tapak tangan... kan ?Semangkuk mi sup ke, mihun sup ke, 50 sen sahaja di kantin.Program susu sekolah UHT?Dapat tak?Semasa sekolah menengah, mesti beli kasut sekolah jenama Bata BM Turbo atau Pallas Jazz, ada yang suka kasut high-cut (Pai CHI) yang buatan China tu...adayang suka stoking tebal lah,pastu gulung-gulung stoking...
Internet? Email?Apa tu?CD? ape tu? kaset tape pernah laa dengar.
.
KitA peRgi kedai runcit, beli Tora datang lagi,Chickerdis, Mamee , Kum Kum, UFO, O-Ya, Ding Dang chocolate balls yang ada mainan kat dalam kotak, Bila dah abih exam, main Monopoly, Donkey, Happy Family lah dalam kelas.
Tapi bunyi loceng,kringggggg.. yang paling best sekali. Boleh beli aiskrim kat luar sekolah,nyum..nyum..Lagi satu loceng masa nak pegi rehat. tinggal kan kerja sekolah, sebab nak pergi makan. Kawan-kawan yang dapat Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti keluar awal. Heheheh...kekadang ada juga yang dapat RMT ni kena pau dengan kawan-kawan lain.... Lagi satu yang seronok semasa Pendidikan Jasmani, PJ,main bola lah,rounders lah...Permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim,
Pepsi Cola one-two-three') , 'Police & Sentry',main kejar2 duduk,main pondok-pondok,main kahwin-kahwin,main galah panjang,main sorok-sorok...

Kita hilangkan dahaga dengan aiskrim Polipong 10 sen .Tiub aiskrim, ada banyak-banyak warna tu,kalau nak makan, kena patahkan di tengah-tengah tiub aiskrim.Lipat kertas kecik2, lepas tu buat lastik. hmmm..ni pun kita main dulu ni.

Mari kita muhasabah kembali,masa kita kecil-kecil dahulu,kita banyak dilalaikan dengan perkara yang sia-sia.Masa kecil-kecil dahulu,banyak perkara yang tidak sepatutnya kita lakukan.Kita bandingkan bagaimana Saiyyidina Ali semasa kecil lagi,menjadi penolong kepada Rasulullah saw.Beliau di dedahkan dengan suasana Islam.Diasuh dengan acuan Islam.Kita pula,setelah membesar baru sahaja hendak mencari Islam,mengamalkan Islam.Mesti anda tersenyum menbaca kenangan ini,Kini ramai sudah yang berkahwin.Bagaimana kita boleh mengubah suasana ini kepada generasi yang bakal memimpin negara?

Suasana yang lebih ilmiah dengan cara dan panduan Islam.Biarlah masyarakat antarabangsa memandang kita sebagai konservatif ataupun apa sahaja nama lain.Sekiranya dihimpunkan keseluruhan makhluk di bumi untuk mencerca kita kerana mahukan jalan yang diredhai ALLAH SWT,itu terlebih baik kerana kita disayangi ALLAH SWT untuk membantu agamanya.Redha ALLAH mengatasi segala-galanya.
Kita berharap agar masyarakat Islam di Malaysia dapat mendepani perkara ini,betulkan kesilapan dalam mendidik anak-anak.Kita kembalikan didikan agama yang bermula dari rumah tidak semestinya dari sekolah sahaja.Jadikan diri kita sebagai individu Muslim agar dapat kita membentuk keluarga Muslim seterusnya masyarakat Muslim kemudian Negara Muslim yang mengamalkan sepenuhnya undang-undang Islam lantas dapat membentuk Kesatuan Daulah Islamiyyah dan akhirnya Islam yang sejahtera,indah dan rahmat sekalian alam ini kembali menguasai bumi dengan rahmat ALLAH melalui Ustaziatul Alam.
Apa yang penting kita perlukan Rahmat dan Redha ALLAH,ia bermula dari Hati kerana baik Hati maka baiklah pemilik hati..
Mudah-mudahan Motivasi Roh,Menyentuh Hati…

Wallahua’alam.
Ikatlah ilmu dengan menulisnya,
abangmodul.blogspot.com.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sejambak terima kasih, kami menghargai kata-kata tuan dan cikpuan.