Halaman

Khamis, 9 April 2009

Bersama Ustaz Zamri Mari Mengaji


Siapa Ustaz Zamri...?
Ustaz Hj. Mohd Zamri bin Hj. Mohd Zainuldin bukanlah nama yang asing di dalam bidang motivasi dan latihan di Malaysia. Bertugas sebagai Pensyarah Darul Quran JAKIM (Bahasa Arab & Dakwah), Kuala Kubu Bharu, beliau merupakan motivator dan trainer utama di MANTOP Consultancy and Training.

Berikut beberapa pengalaman beliau:
Juri Akademi Al-Quran TV9 2006, 2007 & 2008 (bahagian tajwid dan fasahah).
· Pengacara rancangan Mari Mengaji TV9 2006 & 2007
· Terlibat aktif dalam ceramah dan motivasi seluruh negara bersama MANTOP Training & Consultancy.
· Pembikinan Album Nur Wahyu dan Mutiara Wahyu bersama In-Team Records.
Penampilan di beberapa media cetak seperti Berita Harian, Metro, Utusan Malaysia, Majalah Al-Islam, Dara.com dan Feminin.

Pada 4 & 5 April 2009,segala kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah swt kerana saya telah berkesempatan untuk menjadi salah seorang tenaga fasilitator Mantop Training & Consultancy dibawah trainer dan motivator utama iaitu Ustaz Mohd Zamri Mohd Zainuldin B.A (B.Arab & Pengajian Islam) Universiti Hashimete Jordan.Bersama beliau ialah rakan trainer Mohd Zafran Mohd Zainuldin B.A.Sc (Biotech) UMS.

Program ini telah diadakan di Masjid Jame' Bandar Baru Uda (BBU),Johor Darul Ta’zim..Sambutan yang diberikan oleh adik-adik sewaktu program cukup positif.Program ini di dasari untuk melahirkan masyarakat yang menghayati konsep pembelajaran sepanjang hayat.Ia bukan motivasi yang biasa diuar-uarkan dewasa ini.Dengan berpandukan Al-Quran,modul motivasi kejayaan hakiki pastinya menggarap semangat dan kemahuan yang lebih mantap dalam menjadi insan yang cemerlang dunia dan akhirat.

Ustaz Zamri memang kelakar orangnya,pendek kata Happy Go Lucky.Seakan sudah lama berkenalan dengan beliau walaupun baru beberapa kali bertemu.Alhamdulillah atas nikmat ukhuwwah Islam ini.Profesional yang ditunjukkan beliau dalam menguruskan program ini cukup terserlah.Tarbiyyah Al-Quran jelas terpancar dari tindakkannya untuk melihat adik-adik cemerlang dunia dan akhirat.

Program ini cukup best.Best giler! pergh power.. walaupun saya bertugas hanya sebagai fasilitator.Modul SMART SOLAT cukup berkesan sepertimana sabda Rasulullah saw: Solat adalah tiang agama,barangsiapa yang mendirikannya,sesungguhnya dia telah menegakkan agamanya dan barangsiapa yang meninggalkannya sesungguhnya dia telah meruntuhkan agamanya.Di program ini peserta telah didedahkan dengan kaifiyat solat,prinsip-prinsip serta hikmah disebaliknya.Alhamdulillah.

Bagi ibu-bapa yang inginkan anak mereka berubah kearah lebih baik.Mungkin program MANTOP ini memberikan laluan kearah perubahan tersebut.Mudah-mudahan dengan hidayah Allah,saya,anda dan juga kesemuanya dapat berubah menjadi lebih cemerlang.InsyaAllah.

Program Motivasi Islamik ini dapat melembutkan jiwa kerana bertepatan dengan Surah Alam-Nasyrah (Surah ke 94)
[94.5] Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,
[94.6] sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
[94.7] Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain,
[94.8] dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.
Pabila setiap perkara kita mengharapkan keredhaan Allah swt pasti Allah akan memberikan ketenangan kepada hati.InsyaAllah.

Akhirnya,saya terasa cukup kerdil disisi Allah swt.Cukup fakir kerana masih banyak ilmu berkenaan solat dan bacaan Al-Quran yang masih tidak saya ketahui.Saya menyeru kepada rakan-rakan saya yang dirahmati Allah swt agar dapat memberikan masa untuk menitik beratkan ilmu ini.Mari kita melazimkan diri ke majlis-majlis ilmu dan melazimkan diri ke masjid bersolat jemaah.Di dunia kita sentiasa ke rumah Allah maka tidak mustahil Allah swt akan menjemput kita ke syurga Allah kelak.

Sepertimana kata Ustaz Zamri iaitu Motivasi Al Quran Teras Perubahan.Soalannya,adakah Al Quran itu kita jadikan panduan atau perhiasan?Ikutilah Al Quran dan suruhan Rasulullah saw agar menjadi panduan dan pengiktibaran di hari ini supaya kita tidak menyesal di hari kemudian.

Maa ashobani min hasanatin faminallah...wamaa ashobani min sayyiatin famin nafsi
(segala yg baik tu dari Allah dan yg buruk tu dari diriku)
Wallahua'alam.
Ikatlah ilmu dengan menulisnya,

Laman Web : mantop.com.my

Dari Cahaya Syurga Firdaus.




Isnin, 6 April 2009

Syahid Cita Tertinggi Kami!


Assalamualaikum dan Alhamdulillah posting hari ini,

(Keterangan gambar,kesemuanya adalah pejuang Palestin yang telah syahid (mengikut tarikh) dalam keredhaan ALLAH SWT kerana mempertahankan bumi Palestin,dari kiri ialah Syeikh Ahmad Yassin pemimpin pertama HAMAS yang lumpuh kedua-dua kakinya DAN TERPAKSA BERKERUSI RODA UNTUK BERSOLAT JEMAAH DI MASJID, namun telah dibom oleh helikopter Apache setelah menunaikan solat subuh,jenazahnya ditemui berkecai namun Allah telah memelihara wajah beliau dan ditemui dalam keadaan tersenyum.,kemudian di kanan sekali bercermin mata adalah as-Syahid Dr Abd Azizi Ar-Rantisi pemimpin kedua HAMAS (isteri beliau datang ke MALAYSIA pada 24 Mac 2009 yang lepas ) setelah Syeikh Ahmad Yassin dan saff pejuang HAMAS yang syahid dibunuh oleh bangsa Yahudi Laknatullah.

Bicara isteri As-Syahid Dr Aziz Ar-Rantisi.....

Alhamdulillah malam semalam,saya dapat mendengar penyampaian dari Puan Rasya Al Adlouni (Ummu Muhammad) yang merupakan isteri kepada As Syahid Dr Abdul Aziz Ar Rantisi HAMAS di Masjid Negeri Shah Alam yang dianjurkan oleh Aman Palestin dan Pertubuhan Mawaddah.Melihat kepada kekuatan ucapannya dengan suaranya yang begitu bersemangat sambil berdiri terasa seolah-olah yang berucap itu adalah As Syahid Dr Abdul Aziz Ar Rantisi (HAMAS) sendiri. Itulah tarbiyah yang telah dilaksanakan oleh Dr Abdul Aziz kepada isterinya yang akan meneruskan usaha-usaha dakwah dan jihad di Palestin walaupun beliau telah pergi menemui Allah swt dalam keadaan "Hidup Dan Mendapat Rezeki DariNYA".
Puan Rasya Al Adlouni adalah simbol kegigihan wanita Gaza yang telah membuktikan bahwa semangat dan kekuatan wanita yang beriman benar-benar boleh kita jadikan contoh tauladan bagi kaum wanita di negara2 umat Islam lain. Walaupun umurnya sudah 55 tahun dan kini mempunyai 20 orang cucu, beliau masih mampu berdakwah dan menyampaikan kebenaran tanpa ditimpa oleh perasaan lemah dan gentar. Marilahkita menelusuri jejak dan kekuatan wanita2 di Gaza yang sentiasa melahirkan pejuang2 dan mujahid2 yang akan membebaskan bumi Palestin dari penjajahanIsrael.
Inilah kisah sebuah bangsa di atas sejengkal Tanah Suci. Penduduk Syam yang merangkumi Palestin, Lebanon, Syria dan Jordan memang penduduk yang mempunyai sifat keteguhan. Banyak peristiwa yang pernah berlaku di sana dan akan banyak lagi yang kelak akan berlaku di sana di akhir zaman ini. Semua kita harus belajar dari peristiwa ini terutama umat Islam. Semua segi harus menjadi pelajaran termasuk dari sisi kemanusiaan sebagai wanita.Tahun baru 2009 dimulai dengan kisah duka bagi umat Islam iaitu peperangan di Gaza. Pemandangan yang sangat memilukan. Namun Allah swt menjadikan peristiwa Gaza bukan sekadar untuk menjadi tontonan television dan bualan para wartawan untuk bulan tersebut
.Apa yang kita dengar dari berita:
1. Seorang ibu dari keluarga Samouni di Gaza melahirkan anaknya di tengah-tengah suasana pengeboman.
2. Seorang wanita mengatakan: "Tidak, tanah ini milik kami, apapun yang mereka lakukan tanah ini milik kami, kami akan tetap menentang mereka (Yahudi).
"3. Seorang wanita muda pergi ke kedai roti untuk membeli roti dan terpaksa beratur berjam-jam di tengah-tengah ledakan bom di Gaza. Ketika ditanya oleh wartawan mengapa ia tetap pergi ke kedai roti padahal ia dalam keadaan tidak selamat, ia menjawab: "Tinggal di rumahpun kami dibom sedangkan saya perlu membeli roti untuk keluarga di rumah, jadi saya perlu laluinya juga. kita hanya mati sekali."
4. Selama 22 hari perang, Israel berjaya membunuh 600 orang anak-anak Gaza dari lebih 1,300 mangsa yang meninggal, tapi selama masa itu pula lahirnya 3,500 bayi baru. Ramai wanita Gaza yang melahirkan kembar samada kembar dua atau kembar tiga.Sungguh luar biasa, hanya sehari sesudah kedua pihak menyatakan gencatan senjatanya masing-masing, polis lalu lintas sudah bertugas di jalan-jalan di Gaza, bahkan sekolah dibuka kembali kurang dari seminggu sesudah itu.
Para murid saling menyapa ketika pertama kali berjumpa:
"Assalamualaikum kamu masih hidup ya?"

Wilayah ini sudah tidak mempunyai bangunan parlimen, tidak mempunyai balai polis (walaupun anggota polisnya bertugas) dan seluruh bangunan pemerintah sudah hancur dibom bahkan masjid-masjid dan hospital serta sekolah tidak luput dari pengeboman.
Infrastrukturnya boleh dikatakan sudah hancur tetapi ternyata struktur masyarakatnya tidak hancur, sistem sosialnya tidak terhapus bersama bangunan-bangunannya.
Solat berjamaah tetap dilaksanakan di tengah-tengah hujan bom di antara runtuhan bangunan dan masjid.
Bahkan masjid mengumpulkan dana dari sebahagian jama'ah yang masih mempunyai sesuatu untuk disumbangkan kepada jiran tetangganya yang lebih memerlukan. Inilah sebuah bangsa yang mempunyai daya tahan yang amat tinggi.Jangan lupa, sebelum peperangan, Israel sudah mencekik Gaza dengan sekatan selama hampir 2 tahun dan itu menyebabkan semua penduduk Gaza mengalami kekurangan makanan kerana sukarnya untuk mendapatkan bahan makanan di samping harganya yang melambung tinggi
.Dengan berita-berita seperti di atas kita telah mendapatkan gambaran betapa anak-anak Palestin dari generasi ke generasi telah ditempa oleh ujian berat dengan pelindung mereka yang tetap teguh yang terdiri dari para ibubapa terutama para ibu yang tetap menggenggam prinsip kesabaran di tengah-tengah ujian yang amat berat itu.Kita boleh meninjau beberapa kriteria yang menambah kesabaran mereka iaitu:1. Tidak lemah mental mereka2. Tidak lemah penampilan mereka3. Tidak lemah aktiviti merekaDari berita-berita yang diterima, para wanita Gaza tidak lemah mental mereka dan tidak akan mengalah kepada penjajah Israel, di mana kebanyakan mereka berpandangan bahwa perjuangan menentang penjajahan tetap akan diteruskan.

Tidak ada yang gementar ketakutan ketika mendengar deruan pesawat pengebom di atas kepala mereka. Jika ditanya, mereka berkata dengan nada tegas bahwa mereka tidak takut kepada tentera Israel dan akan melawan dengan senjata alat dapur, jika berhadapan secara terus. Inilah di antara tanda tidak wujudnya kelemahan mental di kalangan mereka.Selain itu mereka tidak lemah penampilan di mana nampak jelas bahwa mereka tetap tegak ketika diwawancara oleh para wartawan, bahkan mereka masih boleh menyuarakan kekecewaan mereka kepada para pemimpin Arab yang tidak membantu mereka.
Bahkan ada yang menunjukkan tangan ke arah kamera. Sikap tubuh mereka jelas menunjukkan bahwa mereka tidak lemah penampilan walaupun sesetengahnya dalam keadaan cedera dan menanggung kesakitan.Mereka juga tidak lemah dalam aktiviti mereka di mana walaupun tersisa sedikit kesempatan, mereka terus menjalankan aktiviti mereka samada ke pasar berjual beli, memakamkan ahli keluarga dan kerabat sehingga sempat pula bersilaturahim sesama saudara mereka di pasar.
Di tengah-tengah aksi pengeboman, mereka sanggup beratur untuk membeli roti dengan mempertaruhkan nyawa mereka.
Bahkan ada seorang ibu yang melahirkan anak di tengah-tengah pengeboman dengan hanya dibantu oleh ibunya dengan menggunakan lilin di malam hari.
"Semoga Allah memberikan kekuatan dan menggerunkan musuh kalian,kerana syurga itu amat mahal harganya,kalian telah membayarnya dengan darah dan air mata"
~TAHNIAH !!!~
AL-FATIHAH buat yang telah Syahid...al-fatihah.
SAVE PALESTINE...BOYCOTT ISRAEL!!!