Halaman

Isnin, 12 Julai 2010

ALHAMDULILLAH SAYA SUDAH BERGELAR AYAH : AKHI FIRDAUS


 Arah ke bilik bersalin anak sulung kami
Doa untuk bayi yang baru lahir ,
Allah berfirman:...Aku melindungi dia dengan peliharaan-Mu, demikian juga zuriat keturunannya daripada godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan). (ali-‘Imran: 36)
Alhamdulillah,segala puji dan syukur saya panjatkan kepada ALLAHUAKHBAR.Dialah yang bernama Ar-Razzaq , Yang Maha Pemberi Rezeki ,Dialah An-Nur yang memberi harapan kepada sesama manusia,memberi bantuan kepada yang memerlukan,Yang Menerangkan , cahaya yang menerangkan kegelapan.Dialah juga Al-Khaliq , Maha Pencipta dari sesuatu yang tiada kepada ada.Dialah juga yang menciptakan manusia.Jika tidak keranaNya kita semua tidak berada disini.
Rindu dan cinta kepada penyelamat ummah penawar qalbu, insan yang menjadi kekasih hati iaitu Rasulullah SAW.Obor sinar Islam yang dibawakan oleh Habibullah ini tidak terpadam walau sedetik  dari masa masa yang berlalu.Pantas 1400 tahun yang lalu meninggalkan kita dengan api keimanan dan ketaqwaan.Ia masih bersinar terang memancar harapan keadilan oleh Islam untuk semua bangsa manusia.Allahumma solliala Muhammad.Selawat dan Salam keatas baginda.
Jari jemari ini menulis melewati masa sepatutnya.Namun ia tidak boleh berhenti lagi untuk menari-nari di atas pentas papan kekunci ini.Hanya kerana kurniaan Allah Rabbul Izzati yang tidak terperi dalam hidup saya dan zaujah [ isteri ] .Alhamdulillah.
 Menyusun langkah ke dewan bersalin
Baru sahaja beberapa jam pada malam tadi , kaki ini melangkah masuk ke dalam bilik bersalin.Demi menyambut satu kehadiran baru.Hadir membawa sinar.Kelahiran  puteri aset jihadku.
Berada bersama zaujah dalam dewan bersalin adalah saat yang tidak dapat dilupakan.Genggaman erat tangan zaujah serta keazaman jururawat serta bidan yang bertugas menguatkan tekad daku untuk terus bersama dalam dewan itu.Perlu dimaklumkan , ada juga yang pengsan ketika masuk dalam dewan ini.
Di luar bilik sana , di balik pepohonan bunga bougainvilla ayah serta mak mertua , cik Mah ,Muslim ,Ikram sabar menunggu dengan penuh debaran.Di dada mereka , debaran semakin kencang.
Saya menyusun langkah , mengisi borang di hadapan jururawat bertugas .
Tertera perkataan : Anda dinasihatkan tidak berada disini jika anda mudah pitam dan pengsan.
Allahurabbi,
 Wad Pertama dari luar Taman Hijau
Semoga itu bukan saya.Setelah mendatangani borang itu.Terus ke dewan bersalin.
Disitulah , ketabahan seorang isteri teruji.
Lafaz..ALLAH ALLAH ALLAH.
“Wahai Tuhanku ,berilah aku kesanggupan supaya dapat mensyukuri anugerah Engkau, yang Engkau telah kurniakan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku dan supaya aku dapat mengerjakan perbuatan baik yang Engkau sukai , dan perbaikilah keturunanku , sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri”
{Surah AlAhqaf : 15}

Jangan berhenti wahai isteriku..
ALLAH ALLAH ALLAH.
Apa yang kita lakukan hanyalah untuk kembali kepada ALLAH SWT.
Jururawat dan bidan sahaja disitu.
 Duhai isteriku,
Tatkala melihat wajahmu dengan sepenuh tenaga bertarung nyawa.Rasa keinsafan melalui jaluran hati ini.Bagaimana dengan bonda saya sebelum ini , sewaktu melahirkan daku dengan penuh susah payah.Begitulah harga pengorbanan seorang ibu.Sakit bersalin,itu menggugurkan dosa.
Alhamdulillah ,setelah zikrullah disulam dengan kesungguhan nasihat dari jururawat.
Terdengar tangisan seorang anak.Anak abi dan umi.Seorang puteri.
 Puteri Aset Jihadku.
Lantas dibersihkan anak itu dan terus diazankan di kanan telinganya..
Lafaz kalimah mulia yang mengggetarkan jiwa.
Lafaz pertama mengakui akan keEsaan Allah SWT.
ALLAHUAKHBAR..
ALLAHUAKHBAR..
Alhamdulillah , lafaz Azan itu yang pertama memasuki halwa telinga anak kami berdua.
Saat ini,saat memangku anak,Allahurabbi…satu perasaan yang tidak dapat dikatakan berlaku.
9 bulan 8 hari menunggu..inilah anak dalam kandungan itu.
HAYYA ALA’ SOLAH
HAYYA ALA FALAH
Iqamah pula dialunkan ke telinga puteri solehah kami ini.
Begitulah singkatnya dunia.Di azankan kemudian diiqamatkan.
Anakku,selamat datang ke DUNIA.
Dunia untuk ke akhirat.
Pilihlah jalan solah untuk mendapat falah.
“Ramai orang di dunia ini beragama , praktikkan amalan agama tetapi mereka sebenarnya buta dan tidak kenal Tuhan mereka”
“Anakku selepas ini kamu akan melihat dunia.ALLAH SWT telah menurunkan petunjuknya kepada kita.Tetapi mereka tidak menggunakan petunjuk itu untuk memerintah dunia !Akhirnya, dunia ini musnah!
Moga , didikan agama membuatkan kamu kenal erti berTuhan.
“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penambat hati {kami} dan jadikanlah kami imam {ikutan} bagi orang-orang bertaqwa,”
(Surah Al Furqan : 74 )


 Puteriku setelah 2 jam menghirup udara di alam dunia..

Puteri penyeri ummi dan abi...serikandi para mujahid...bidadari buat As-Syahid..Ameen


Ikatlah ilmu dengan menulisnya.















0 ulasan:

Catat Ulasan

Sejambak terima kasih, kami menghargai kata-kata tuan dan cikpuan.