Halaman

Selasa, 6 Julai 2010

KETIKA CINTA BERBUAH RINDU PADAMU


KETIKA CINTA BERBUAH RINDU PADAMU

 YA ALLAH..YA LATHIF…ANTA YA RABBI..ANTA YA RAHMAN
1. Semasa anak atau suami,isteri kita sedang tidur inilah waktu yang  paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran  bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang  tidur hanyalah conscius mind(minda sedar).
2. Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah  dengan halus ibu jari anda ke ubun ubun orang yang ingin anda nasihati.  

KU BISIKKAN KERINDUAN KEINSAFAN KEPADAMU YA ALLAH ….
3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah keatas junjungan  Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan  berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda. 


“KU PERDENGARKAN AYAT-AYAT ALLAH SEMOGA KITA BERTEMU DI RAUDHAH JANNAH”
4. Angkat ibu jari anda, kalau boleh janganlah diputuskan zikir  didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak  sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya.  Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan  solat, banyakkan berselawat, banyak bersabar. Nasihatilah orang yang  anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan  putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda  

TIDURLAH DENGAN IRINGAN ZIKRULLAH..
ALLAH..ALLAH..
ALLAHU AKHBAR..
ALLAH..ALLAH
ALLAH YA ALLAH

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima  pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya  doakan diri saya dan  anda berjaya dengan kaedah ini.
Pernah dizaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man),seseorang  pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah."Tuan, bagaimanakah tuan  mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu  Hanifah"Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan".Kalau didengar  pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang  belum  dilahirkan sudah dididik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh  Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh,  manakala isterinya juga sudah dididik dan Hanafi sendiri sudah dididik  sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat  mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan  isteri kita. 

Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri. 

Bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut  isteri. Sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah  sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Nasihatkan dia dengan  nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Bacakan kisah  para rasul, para nabi,para sahabat dan salafussoleh yang lain.

Justeru itu,terlebih indah kiranya kita membedah tafsir Al-Quran dan di tadabbur dengan lagu cengkerik malam serta hembusan angin dari bilah-bilah kipas yang memutar perlahan.
InsyaAllah,hati itu akan dilembutkan oleh Allah swt untuk menjadi bekas ilmu yang bermanfaat bagi generasi yang dambakan keredhaan Allah swt.


Ikatlah ilmu dengan menulisnya.














Carilah ketenangan dengan bisikan kerinduan kecintaan kepadaNya.

Wallahua'lam.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Sejambak terima kasih, kami menghargai kata-kata tuan dan cikpuan.