Halaman

Khamis, 30 September 2010

DEBUNGA CINTA SEBUAH PERSAHABATAN


LIQO' EIDULFITRI 1431 H BERSAMA KELUARGA BESAR UKHUWWAH
 Dingin malam di puput bayu penghujung lebaran , segarnya diri setelah meneguk air masak dari jug Bio Cera.

“InsyaALLAH,seusai solat isya’ ana jemput antum berdua.Tunggu ya di sana”kataku kepada akhi Safuan dan akhi Abdul Aziz,kedua-keduanya adalah adik adik saya sewaktu di alam pengajian dahulu.

Ukhuwwah kami berbunga hampir setiap musim tanpa henti



Manisnya perjalanan di jalan dakwah apabila terdapat bekalan sahabat-sahabat yang sentiasa memberikan keceriaan dan kegembiraan.Sememangnya kita sedia maklum perkara pertama apabila kita mahu berjalan di atas jalan berduri kita perlu membuang durinya terlebih dahulu.Begitu jugalah apabila kita meniti jalan bersahabat dan berukhuwwah.Perasaan ma’iyatullah ( merasakan diri sentiasa bersama ALLAH )dalam setiap langkah , gerak geri dan tindakan bahkan tatkala diam pada setiap detik adalah perkara yang amat kita dambakan di jalan ini.



SESIAPA YANG ALLAH BERSAMA DENGANNYA,IA TIDAK AKAN KEHILANGAN SESUATUPUN.

SESIAPA YANG ALLAH TIDAK BERSAMA DENGANNYA,MAKA IA AKAN KEHILANGAN DAN SESAT.

Menaiki kereta hadiah bonda dan ayahanda dan mengambil kedua-dua sahabat.Di mata mereka terlihat sinaran ithar.



ALLAHURABBI,

“Ayuh sahabat,malam ini InsyaALLAH kita ke rumah Ustazah Salina dahulu kemudian kita ke rumah Abu Khadeeja.Kita penuhi jemputan mereka dahulu,kemudian baru kita bergerak ke rumah Muallim dan Muallimmah ya”

Mereka terus mengangguk tanda setuju sambil sesekali Akhi Abdul Aziz,tersipu-sipu malu kerana Akhi Safuan menyakatnya “ Enta bila nak walimah ?” Namun , jawap Akhi Abdul Aziz ringkas , “ Sekiranya jodoh itu sudah tercipta di Lauh Mahfudz ,apakan daya untuk ana menolaknya”.

Saya dan isteri hanya tersenyum , tatkala mata masih terfokus dengan pemanduan.

Sebalik kata-kata itu , kenangan lalu mengusik jiwa.Sebelum saya mengucapkan Aku Terima Nikahnya , soalan itu juga kerap ditanya oleh sahabat handai lebih-lebih lagi saudara mara.

Betapa , masa pantas berlalu.Seorang isteri dan anak tercinta kini menjadi keluarga bahagia.Alhamdulillah.

Berada di rumah Abu Khadeeja dan Ustazah Salina hanya sebentar cuma.Adik Khadeeja yang comel itu memanggil-manggil Abinya.Sudah pandai berkata-kata.Saat entri ini ditulis ,Khadeeja demam.Moga demam Khadeeja kebah dengan cepat.InsyaALLAAH.



PERJALANAN MALAM ITU MUATANNYA TAZKIRAH

Akhirnya,kami meneruskan perjalanan .

Kita tahu bahawa para pembuat barangan selalu menyertakan langkah-langkah penggunaan pada alat yang direka cipta agar dapat digunakan dengan cara palingbaik dan tidak mudah rosak.

Selama kita yakin bahawa ALLAH adalah pencipta kita yang mengetahui segala hal yang berhubung kait dengan kita , yang bermanfaat dan yang membahayakan kita serta merosak dan memberi manfaat kepada kita,ALLAH telah mengawal aturan-aturan yang tertera di dalam kitabNya dan Sunnah RasulNya,maka seluruh kehidupan kita perlu dengan Ukhuwwah Fillah.

Sahabat yang memperbaiki dan dibaiki diri dan mengajak orang lain kepada seruan kebaikan.




Apabila kita berukhuwwah fillah :

Kita bukan ketinggalan zaman kerana sebahagian dari kaum muslimin menganggap adat dan tradisi kehidupan Barat itu maju dan lebih mendekati kesempurnaan,sementara adat kita terkebelakang dan konservatif.Padahal yang sebenarnya kita yang telah jauh dari sunnah Nabi dan ajaran Islam ,sebaik-baik sistem hidup dan semaju-maju tingkat peradaban bagi manusia,sebab Rasulullah saw tidak berbicara atas dasar hawa nafsu akan tetapi menyampaikan ajaran ALLAH Yang Maha Sempurna.



Apabila kita bersahabat kerana berkongsi fikrah indahnya Islam yang jelas :

Maka kita perlu mengikuti seluruh bidang kehidupan ini dengan hidup penuh sedar , benar-benar prihatin dan mendisplinkan jiwa , hingga aktiviti yang kita lakukan atau kata-kata yang kita ucapkan tunduk dengan kawalan rohani,kita akan memeriksanya sebelum kita dihisab pada hari kiamat nanti.Ini merupakan bekal yang amat besar.



Apabila keindahan berkawan di dasari dengan aqidah yang sejahtera :

Kita akan menolak budaya –budaya berkawan kotor dari barat dan budaya-budaya anasir kuning yang lain.Sikap ‘Pak Turut’ terhadap kebudayaan dan peradaban asing mempengaruhi kehidupan kaum Muslimin ketika ini disebabkan perasaan rendah diri ( inferiority complex ) dan persepsi yang keliru,bahawa kaum Muslimin tidak akan maju mengikuti kemajuan Barat sekiranya tidak mengikut budaya berkawan mereka ( F.R.I.E.N.D.S).Lihat sahaja siri televisyen yang popular dilakonkan oleh Jennifer Aniston dan lain-lain meraih anugerah pelbagai dan bertahan bertahun-tahun dalam rangking siri komedi terbaik di seluruh dunia.Isinya sahaja menjaja budaya berkawan gaya Amerika yang tidak wajar diikuti.



GHUZWATUL FIKR menyerap minda REMAJA

Hasilnya , jiwa mungkin terpengaruh.Oleh itu berkawan itu bukanlah sesuatu bentuk kosong tetapi perlu diisi dengan aktiviti yang dinamik.Kerana itu bila kita menerima bentuk peradaban barat maka dengan perlahan-lahan tapi pasti,nilai-nilai yang ada padanya akan merasuk dan mempengaruhi kehidupan kita,lalu mengubah orientasi kita tanpa disedari.



Oleh itu,moga ukhuwwah dan persahabatan ini kekal selamanya hingga bertemu kembali semuanya di rumah asal kita di alam sana.

Justeru itu,sesungguhnya ALLAH menyukai persoalan-persoalan mulia dan membenci hal-hal yang tidak bernilai.Maka dengan melakukan amal salih bererti kita selalu hidup bersama kemuliaan dan menghindari perkara-perkara yang tidak berharga.Ini juga merupakan bekalan.



‘Amal salih boleh menjadikan pelakunya contoh tauladan yang baik bagi orang lain.Itu semua dapat membentuk penyebaran nilai-nilai mulia di tengah masyarakat.Contoh teladan nyata itu lebih berkesan berbanding dengan perkataan atau tulisan.

‘Amal salih boleh membimbing orang yang tidak terpelajar dengan bentuk nyata,bukan dengan kata-kata.Sebagaimana ia juga dapat memberi bimbingan kepada orang yang tidak dapat membaca atau orang yang tidak mempunyai waktu untuk membaca.



Moga apabila bersahabat ini kerana ALLAH :

Di terima sebagai amal soleh,dan kesempatan kita hidup di dunia ini ,raikanlah sahabat dan carilah ramai sahabat kerana ia juga adalah amalan salih bagi melaksanakan perintah-perintah ALLAH SWT dan menjauhi segala larangan-larangaN ALLAH.



ALLAH tidak memerintahkan sesuatu pada kita kecuali yang baik untuk kita dan orang lain,serta tidak melarang kecuali dari yang buruk untuk kita dan orang lain.

Masing-masing mempunyai kesempatan dan kemampuan berupa waktu,tenaga,kesihatan dan pemikiran,harta dan jiwa.

Bila semua itu dicurahkan untuk persahabatan kerana ALLAH,maka hikmah dari perintah-perintah ALLAH akan wujud , iaitu kita akan menjadi sumber kebahagiaan bagi diri sendiri dan bagi kemanusiaan secara umum.



Sebaliknya jika kita bersahabat dan membuat amal yang tidak baik seperti mengumpat dan seumpamanya maka yang terjadi adalah kerosakan dan memusnahkan diri sendiri-kita berlindung dari ALLAH dari hal seperti itu.



Secebis kata-kata Muallim tatkala berpisah seusai pertemuan.

“Ukhuwwah ini umpama pohon perlu di semai,dibaja disiram maka hasilnya dengan izin ALLAH buah yang ranum”Persahabatan begitu jua,kemanisan itu dapat dinikmati apabila kita tidak mengambil hak ALLAH keatas hambaNya”



Dalam kata-kata itu..

“Kosongkan segala mazmumah dari jiwa saudara” dan puncaknya adalah Ithar.



Ikatlah ilmu dengan menulisnya.










0 ulasan:

Catat Ulasan

Sejambak terima kasih, kami menghargai kata-kata tuan dan cikpuan.