Halaman

Selasa, 7 September 2010

PANDUAN BERHARI RAYA


Alhamdulilah,segala puji bagi Allah S.W.T. atas segala nikmat kurnianya, selawat dan salam buat Rasul junjungan s.a.w dan keluarga baginda yang suci lagi tercinta, para Sahabat benteng pertahanan Islam dan mereka yang mengikut jejak langkahnya hingga ke hari qiamat.

Hari Raya Eidil Fitri terlalu hampir dengan kita, manakala Ramadhan pasti akan berlalu juga. Semoga Ramadhan yang akan meninggalkan kita akan datang lagi tahun hadapan pada kesempatan yang tidak akan kita sia-siakan. Syawwal yang bakal menyinsing mesti disambut dengan meriah kerana ianya juga tetamu Allah sebagaimana bulan Ramadhan. Kemeriahnya mestilah berdasarkan pada sunnah bukannya dengan hawa nafsu dan emosi yang diluar pertimbangan. Oleh kerana Syawwal adalah anugerah Allah, maka sudah semestinya cara-cara dan panduan daripada Allah dan rasulNya yang kita dambakan. Berikut beberapa panduan ringkas untuk tatapan bersama.

Disunatkan memperbanyakkan takbir pada malam Raya, bermula selepas maghrib hinggalah selesai solat Raya dilaksanakan. Bukannya memperbanyakkan lagu raya atau filem raya sebagaimana usaha-usaha yang dilakukan oleh media jahiliyyah.

Disunatkan mandi sunat hari raya bagi lelaki dan perempuan yang boleh solat atau uzur, berwangi dan berhiasan melainkan wanita, tidak dilakukan dengan melampau sehingga menimbulkan fitnah.





Makan kurma terlebih dahulu sebelum menunaikan solat dengan jumlah yang ganjil. Ianya bertujuan untuk menandakan puasa sudah tamat serta mengawal nafsu gelojoh yang mungkin akan teruja pada hari raya tersebut itu.

Melalui jalan yang berlainan pergi dan balik sebagai mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. Antara hikmahnya ialah memperbanyakkan bertemu dengan kenalan dan umat Islam. Disamping meperbanyakkan syiar dan kebaikan kepada semua tempat.

Mengeluarkan semua ahli rumah bagi menunaikan solat hari raya dan mendengar khutbah samada lelaki yang uzur, anak-anak perempuan, dara dan teruna. Supaya kegembiraan dapat dikongsi bersama dan nasihat yang terkandung dalam khutbah dapat diambil manfaatnya.

Adapun perkara-perkara lain seperti bermaafan, ziarah menziarahi, bersedekah pada kanak-kanak merupakan perkara yang bersangkutan dengan budaya dan adat semata-mata.

Sedangkan perkara itu dituntut melakukan bila-bila masa sahaja. Semoga Allah memberkati kita semua. Amin.

SELAMAT HARI RAYA EIDUL FITRI, ALLAH MENERIMA AMALAN KAMI DAN KAMU.

[sumber]




0 ulasan:

Catat Ulasan

Sejambak terima kasih, kami menghargai kata-kata tuan dan cikpuan.